Звіт
Рівненський державний гуманітарний університет
Педагогічний факультет
Кафедра теорії і методик початкової освіти
Звітна документація
виробничої (педагогічної) практики
здобувача вищої освіти першого
(бакалаврського) рівня за спеціальністю 013 Початкова освіта
Прізвище, ім'я, по батькові студентки Бондар Анастасії Володимирівни
Курс 4 група ПП-41
Місце практики Рівненський ліцей "Колегіум"
Терміни практики 03.02 по 13.04. 2025 року
Груповий методист Іванова Лідія Іванівна
Рівне – 2025 рік
Звіт
про педагогічну практику здобувача вищої освіти першого (бакалаврського) рівня за спеціальністю 013 Початкова освіта 4 курсу групи ПП-41 педагогічного факультету Бондар Анастасії Володимирівни
Місце проходження практики – Рівненський ліцей "Колегіум"
Терміни – 03.02 по 13.04. 2025 року
Здобувач вищої освіти першого (бакалаврського) рівня за спеціальністю 013 Початкова освіта Бондар Анастасія Володимирівна групи ПП-41 педагогічного факультету проходила педагогічну практику у Рівненському ліцей "Колегіум"
Груповий методист Іванова Лідія Іванівна.
Педагогічна практика була організована на високому рівні. Школа забезпечила всі необхідні умови для якісного виконання індивідуального плану роботи. Керівництво та вчителі школи надавали активну підтримку та консультації.
Матеріальна база школи відповідає сучасним стандартам. Класи обладнані інтерактивними дошками та зручними партами. Є спеціалізовані кабінети для занять з мистецтва, інформатики та фізичної культури. Бібліотека забезпечена підручниками й додатковою літературою. Учитель класу використовував інтерактивні методи навчання, акцентуючи увагу на індивідуальних потребах учнів. Уроки мали чітку структуру: мотивація, пояснення нового матеріалу, закріплення та рефлексія. Виховна робота була спрямована на формування відповідальності, толерантності та колективізму.
Педагогічна практика була організована на високому рівні. Школа забезпечила всі необхідні умови для якісного виконання індивідуального плану роботи. Керівництво та вчителі школи надавали активну підтримку та консультації.
На протязі виробничої (педагогічної)
практики я виконала таку навчальну роботу: усі залікові уроки та позакласні заходи проводились у 1-Б класі під
керівництвом Виговської Світлани. Всього проведено 160 залікових уроків, 28
ранкових зустрічей, 4 позакласні заходи, психологічні заняття, бесіди та тренінги.
З математики я провела 32 залікові уроки.
На уроках математики учні 1 класу активно долучалися до навчального процесу та з інтересом опановували нові знання. Під час вивчення розділу «Рівняння. Розв'язування рівнянь» діти ознайомилися з поняттям рівняння, навчились знаходити невідомий компонент дії додавання чи віднімання, закріпили вміння аналізувати умову завдання. Учні виконували вправи на встановлення рівності, порівняння виразів, що сприяло розвитку логічного мислення та уважності.
У межах теми «Одиниці лічби. Десяток» першокласники засвоїли поняття одиниці та десятка, вчилися об'єднувати одиниці в десятки, рахувати десятками, а також розуміти зв'язок між цифрою та її позицією в числі. Учні набули початкових навичок групування предметів, що є основою для подальшого вивчення нумерації.
Завдяки роботі над цими темами школярі розвивали вміння самостійно мислити, працювати з навчальним матеріалом, аналізувати, робити висновки, а також удосконалювали навички усного рахунку. У разі виникнення труднощів я добирала додаткові вправи, проводила індивідуальні пояснення та використовувала наочність для кращого засвоєння матеріалу.
З навколишнього світу я провела 27 залікових уроків.
Під час вивчення розділу «Весна» школярі ознайомились із сезонними змінами у природі, дізналися про перші весняні квіти, поведінку тварин навесні, вчилися помічати зміни у погоді та довкіллі. Діти спостерігали за деревами, птахами, описували весняні прикмети та ділилися власними спостереженнями.
У розділі «Сонце і небо» учні дізналися про значення сонця для всього живого, ознайомилися з поняттями «небесне тіло», «хмари», «опади». Діти вчилися встановлювати залежність між сонячним світлом і теплом, аналізували, як змінюється небо в різні частини доби.
Розділ «Земля і вода» допоміг дітям краще зрозуміти природні багатства планети. Учні вивчали властивості ґрунту, знайомилися з водними об'єктами, розглядали значення води для живих організмів. Вони виконували досліди, робили висновки та вчилися відповідально ставитися до природного довкілля.
Під час вивчення теми «У здоровому тілі — здоровий дух» школярі дізналися про важливість здорового способу життя, режиму дня, гігієни, фізичної активності та правильного харчування. Через ігри, бесіди, вправи діти усвідомили, як турбота про тіло впливає на самопочуття та настрій.
З письма я провела 24 залікові уроки.
На уроках письма учні 1 класу продовжували опановувати техніку каліграфічного написання, вдосконалювали навички правильного написання літер та розвиток графомоторики. Особливу увагу було приділено вивченню написання великих букв п'ятої, шостої, сьомої та восьмої груп. З метою кращого засвоєння матеріалу використовувались тренувальні зошити, наочні зразки написання, робота в парах, а також індивідуальні консультації для дітей, яким було складно опанувати каліграфічні навички. Завдяки систематичній роботі школярі поступово вдосконалювали свій почерк, навчилися писати охайно, правильно розташовувати літери в рядку та поєднувати їх у словах.
З читання я провела 25 залікових уроків.
На уроках читання учні з цікавістю опановували тексти, розвивали навички свідомого, виразного та правильного читання, вчилися висловлювати власну думку, розуміти зміст прочитаного та робити висновки. Під час вивчення розділу «Світ, у якому ми живемо» діти знайомилися з творами, які розповідали про природу, людей, навколишнє середовище, взаємодію між людиною і світом. Учні вчилися помічати красу довкілля, замислювалися над важливістю доброти, взаємодопомоги, відповідального ставлення до природи. Читання таких текстів сприяло формуванню екологічної свідомості та емоційної чуйності. У межах розділу «Українські народні казки» школярі ознайомлювалися з усною народною творчістю, вивчали добре відомі казки, як-от «Рукавичка», «Коза-Дереза», «Колобок», «Івасик-Телесик» та інші. Діти дізнавалися про особливості казок — фантастичні елементи, повтори, чарівні перетворення, народну мудрість. Під час обговорення учні визначали головних героїв, описували їхні вчинки, аналізували, які риси варто наслідувати, а які — ні. Для кращого засвоєння матеріалу використовувалися дидактичні ігри, інсценізація казок, створення ілюстрацій до прочитаного, робота в парах та групах. Також практикувались завдання на розвиток мовлення — переказ, складання запитань, висловлення власної думки.
З дизайну і технологій я провела 7 залікових уроків.
На уроках дизайну та технологій учні 1 класу активно формували важливі ключові компетентності, які є основою для розвитку практичних навичок та творчого мислення. Протягом навчання діти набували різноманітних вмінь, які допомагають розвиватися не тільки в технічному, а й у творчому плані.
- Креативність і проблемне мислення: Учні мали змогу працювати над проектами, де вони створювали прості вироби, мали змогу проявити свою творчість, а також застосовувати набуті знання для вирішення практичних задач. Наприклад, створення оригінальних виробів із паперу, пластиліну чи інших матеріалів стимулювало розвиток креативного підходу.
- Навички роботи з матеріалами та інструментами: Протягом уроків учні оволодівали базовими вміннями роботи з різними матеріалами (папір, картон, тканина, дерево, пластилін тощо). Вони вчилися працювати з інструментами, дотримуючись техніки безпеки, а також планувати технологічний процес.
- Комунікація та співпраця: Під час роботи над груповими проектами учні навчилися взаємодіяти один з одним, обговорювати ідеї, спільно вирішувати проблеми. Це дозволяло формувати навички ефективної комунікації та роботи в команді.
З фізкультури я провела 23 залікові уроки.
Уроки фізичної культури у 1 класі сприяли формуванню загальних уявлень про фізичну культуру, її значення в житті людини та вплив на здоров'я. На цих уроках учні набували знань про необхідність регулярних фізичних вправ для збереження та зміцнення здоров'я, а також основи фізичного розвитку, що є важливими для їхнього подальшого росту і розвитку.
Впродовж занять активно формувалися такі навички:
- Розвиток рухових умінь та навичок: Учні працювали над вдосконаленням основних рухів, таких як біг, стрибки, ходьба, а також розвивали координацію та рівновагу. Під час виконання фізичних вправ учні виконували вправи на гнучкість, витривалість, швидкість та спритність.
- Розширення рухового досвіду: Діти брали участь у різноманітних рухливих іграх, які не тільки сприяли розвитку фізичних якостей, але й розвивали командну взаємодію та соціальні навички. Ігри та естафети допомагали дітям закріплювати навички рухливих ігор, зокрема «м'яч», «хованки», «передай м'яч», «подолання перешкод».
- Розвиток основних фізичних якостей: Протягом навчального року учні працювали над покращенням таких якостей, як сила, швидкість, витривалість та гнучкість через виконання відповідних вправ і нормативів: біг на 30 м, біг у чергуванні з ходьбою, підтягування на низькій перекладині, стрибок у довжину з місця, човниковий біг 4 × 9 м, нахил тулуба вперед з положення сидячи.
- Формування ціннісних орієнтацій: На уроках фізкультури учні знайомились з основами здорового способу життя, вчились розуміти важливість фізичних вправ як одного з головних чинників для підтримки здоров'я. Це заклало основи для самостійних занять фізичними вправами та активного відпочинку.
Також я проводила ранкові зустрічі.
Проведення ранкових зустрічей допомогло мені створити теплу та дружню атмосферу в класі. Ці зустрічі стали чудовою можливістю навчити учнів взаємоповазі та позитивному ставленню один до одного, а також сприяти формуванню згуртованого колективу.
Перед кожною ранковою зустріччю, в залежності від настрою, кожна дитина прикріплювала прищепку на смайлик з виразом веселого, нейтрального або сумного настрою. Під час зустрічі, сидячи в колі, кожен школяр по черзі вітався з іншими, висловлюючи добрі побажання.
Крім того,
щосереди відбувалися виховні заходи, під час яких я сприяла педагогу в
організації різноманітних розвивальних ігор та інтелектуальних змагань
відповідно до тем, визначених учителем у календарному розкладі. Окрім таких
зустрічей, я проводила різнопланові профілактичні розмови з учнями,
організовувала їхнє дозвілля та брала участь у проведенні ранкових зустрічей.
Під
час проходження практики я ще раз упевнилася, що професія вчителя — це саме та
справа, яку я виконуватиму з радістю. Цей досвід допоміг мені глибше
усвідомити, наскільки водночас непроста й надзвичайно цікава ця діяльність.
Щоразу, заходячи до класу, педагог ніби перевтілюється: у птаха, дослідника,
науковця, рослину чи навіть море — все для того, щоб допомогти дітям опанувати
важливі знання та вміння. Завдяки такому підходу учні вчаться самостійно
пізнавати світ, творити, генерувати ідеї та робити логічні висновки.
Під час практики я здобула багато корисних якостей і навичок, зокрема сміливість, ініціативність, глибше знання предмету, здатність до співпереживання, уміння контролювати емоції тощо. Я також навчилася складати календарне планування та вести класний журнал.
Цінним джерелом професійного зростання стало проведення повноцінних уроків, під час яких я краще ознайомилася з особливостями роботи вчителя безпосередньо з учнівським колективом. Це дало мені змогу навчитися ефективно взаємодіяти з дітьми, розуміти їхні освітні потреби, доступно пояснювати матеріал та заохочувати їх до активного навчання.
На майбутнє я ставлю перед собою такі
професійні цілі:
• поглибити знання з вікової психології для кращого розуміння потреб і
поведінки молодших школярів;
• удосконалити вміння створювати сприятливу атмосферу в класі для розвитку
довіри та позитивного ставлення до навчання;
• розвивати креативність у підготовці та проведенні уроків, щоб зробити їх
максимально цікавими та інтерактивними;
• оволодіти сучасними цифровими інструментами для організації дистанційного й
змішаного навчання;
• навчитися ефективно співпрацювати з батьками для досягнення спільних виховних
і навчальних цілей.
Практика є першим і надзвичайно важливим етапом на шляху становлення вчителя. Вона дозволяє зрозуміти, чи дійсно ця професія є твоїм покликанням, а також дарує перший практичний досвід, що стане основою для подальшого професійного розвитку, набуття знань, умінь і навичок упродовж усього життя.
Я серйозно ставлюся до вчительської справи, адже саме вчитель має великий вплив на формування майбутнього покоління. Діти — це майбутнє країни, і те, якою стане людина, багато в чому залежить від педагога. Основна мета вчителя — виховати гармонійну, індивідуальну особистість, яка цінуватиме свою державу, поважатиме її традиції, культуру, буде сумлінною у своїй праці та зросте щирим патріотом України.
Під час проходження практики я отримала як позитивні враження, так і певні виклики. Найбільші труднощі виникли під час складання та оформлення необхідної документації. Водночас основна частина діяльності принесла мені справжнє задоволення, яскраві емоції та цінний досвід, який обов'язково стане в пригоді в майбутній педагогічній діяльності.