Методичні рекомендації батькам і педагогам щодо зниження рівня тривожності молодших школярів, підвищення їх самооцінки, навчити навичок саморегуляції їхнього стану
✅ Методичні рекомендації
Батькам і педагогам щодо зниження рівня тривожності, підвищення самооцінки та навчання саморегуляції молодших школярів
🧠 1. Забезпечення емоційної безпеки
-
Створіть у школі й удома атмосферу підтримки й прийняття.
-
Не карайте за помилки — допоможіть дитині зрозуміти їх і виправити.
-
Уникайте фраз типу: "Чому ти не як інші діти?", "Ти знову нічого не зрозумів!".
💬 2. Підвищення самооцінки
-
Частіше хваліть дитину за зусилля, а не лише за результат.
-
Підкреслюйте її унікальність і сильні сторони.
-
Давайте можливість приймати невеликі рішення самостійно (обирати книжку, гру, одяг тощо).
-
Проводьте вправу «Моє сонечко» — дитина пише або малює, за що вона себе любить у кожному промені сонця.
🌬 3. Навчання навичок саморегуляції
-
Використовуйте прості дихальні техніки:
"Вдихаємо на 4, затримуємо на 2, видихаємо на 6." -
Впроваджуйте рухові паузи з елементами йоги або розтяжки.
-
Створіть «Куточок спокою» — місце, де дитина може розслабитися (м'яка подушка, книжка, сенсорні іграшки).
-
Казкотерапія — використовуйте історії, де герої долають страхи або тривоги.
🎨 4. Застосування ігор та творчих методик
-
Арт-терапія: малювання емоцій, створення власного «героя впевненості».
-
Ігри:
«Тривога – спокій» (діти показують, як змінюється їхня поза/обличчя у стані тривоги і спокою).
«Кольори настрою» — дитина вибирає колір, який символізує її емоційний стан.
👩🏫 5. Узгоджені дії батьків і вчителів
-
Постійно обмінюйтесь інформацією про стан дитини.
-
Спільно створіть індивідуальний план підтримки (наприклад, ранкове привітання, особисте заохочення).
-
Проводьте спільні заходи з елементами самопізнання та командної роботи (тренінги, квести, колективні творчі проєкти).
🛠 6. Корисні техніки і вправи
-
«Банка переживань»: дитина пише тривогу на папірці і кладе в банку — це допомагає її "відпустити".
-
«Дерево моїх успіхів»: на листочках діти пишуть свої маленькі перемоги.
-
«Позитивна афірмація»: вчіть дитину повторювати: "Я справлюсь", "Я розумний/а", "Я вмію заспокоїтись".
📌 Висновки:
Тривожність у молодших школярів — природне явище, але її потрібно вчасно помічати і коригувати. Завдяки турботливому підходу, підтримці самооцінки та формуванню емоційної грамотності, дитина навчиться краще керувати своїм станом і комфортно адаптується до шкільного середовища.